Amsterdam, 4 december 2025 – Eén op de vier Nederlanders geeft aan regelmatig Sinterklaascadeaus te krijgen waar ze uiteindelijk niets mee doen. Een mogelijke oorzaak kan zijn dat 41% aangeeft moeite te hebben met het bedenken van een cadeau dat écht bij iemand past. Dat blijkt uit onderzoek van Wensenlijstjes.nl, uitgevoerd door onderzoeksbureau Multiscope. Ondanks de goede bedoelingen van gevers, wordt jaarlijks voor miljoenen euro’s aan cadeaus gekocht die ongebruikt blijven.
Volgens Corlee van Tour, oprichter van Wensenlijstjes.nl, zit het probleem niet in de bereidheid om iets te geven, maar in de afstemming tussen gever en ontvanger. “Wat je ziet, is dat mensen graag iets willen geven dat indruk maakt” zegt Van Tour. “Daardoor wordt er vaak gegokt, met als risico dat het cadeau zijn doel mist. Deze cijfers laten zien dat de intentie oprecht is, maar de uitvoering te wensen overlaat.”
Van Tour benadrukt dat dit geen kwestie is van onwil of gemakzucht, maar van gebrekkige communicatie. “Veel mensen vinden het lastig om te zeggen wat ze willen hebben en gevers vragen er liever niet naar, toch voorkomt dat juist veel teleurstelling.”
Ieder cadeau dat ongebruikt blijft, vertegenwoordigt meer dan een gemiste kans. Het is zonde voor de gever, voor de ontvanger en ook voor het milieu. Achter elk cadeautje schuilt een heel productieproces, verpakking en transport. Wanneer geschenken ongebruikt blijven, groeit de afvalberg en gaan waardevolle middelen verloren. Door meer aandacht te besteden aan wat iemand echt nodig heeft of waardeert, wordt geven niet alleen persoonlijker, maar ook duurzamer.
Copyright Wensenlijstjes.nl - Trove Group BV | Sitemap