Sinterklaas houdt hand op de knip: 60% geeft niet meer uit aan cadeaus

Amsterdam, 13 november 2025 - Nederlanders zijn dit jaar opvallend terughoudend met hun uitgaven voor Sinterklaas. Uit onderzoek van Wensenlijstjes.nl, uitgevoerd door Multiscope onder ruim duizend respondenten, blijkt dat ruim 60 procent van plan is niet meer uit te geven aan Sinterklaascadeaus dan vorig jaar. Slechts 8,5 procent verwacht meer te besteden. Gemiddeld zijn Nederlanders van plan om dit jaar 124 euro aan Sinterklaascadeaus te besteden.

Geen grip op het cadeau budget

Opvallend genoeg stelt slechts 41 procent van de ondervraagden van tevoren een vast cadeaubudget in. Een bijna even grote groep van 37 procent, doet dit juist niet, terwijl 22 procent zich hierover neutraal uitspreekt. Daarmee ontbreekt bij een meerderheid een actieve financiële planning, ondanks de uitgesproken wens om niet meer uit te geven. Veel Nederlanders vullen hun aankopen dus op gevoel in, zonder duidelijke grens. Ook de inhoud van het cadeau blijft een uitdaging. Vier op de tien Nederlanders vinden het moeilijk om een cadeau te bedenken dat echt bij iemand past. Daarnaast zegt ruim een kwart regelmatig cadeaus te krijgen waar ze niets mee doen. Deze cijfers laten zien dat Sinterklaas gepaard gaat met keuzestress, twijfels en soms mislukte verrassingen.

Beter kiezen, niet meer uitgeven

De onderzoeksresultaten wijzen erop dat Sinterklaas dit jaar minder draait om grote uitgaven, en meer om bewuste keuzes. Volgens Corlee van Tour, oprichter van Wensenlijstjes.nl, oriënteren mensen zich eerder, denken ze beter na over wat écht bij iemand past, en laten ze zich minder leiden door koopdruk. “Met een kleinere portemonnee kun je nog steeds iets bijzonders geven,” zegt Van Tour. “Juist in deze tijd loont het om goed stil te staan bij de vraag: waar maak ik iemand écht blij mee? Dat hoeft niet altijd in een winkelmandje te liggen, soms is iets zelfgemaakt of goed afgestemd veel waardevoller dan iets groots.” Volgens hem helpt die benadering niet alleen bij het voorkomen van impulsaankopen, maar ook bij het verlagen van keuzestress en verspilling.

Sinterklaasbudget gaat vooral naar kinderen

40 procent van de Nederlanders besteedt meer geld aan Sinterklaascadeaus voor kinderen dan voor volwassenen. Slechts een kwart geeft aan dat niet te doen; de rest houdt het ongeveer gelijk. Dat onderstreept dat het Sinterklaasfeest in de eerste plaats om de jongste doelgroep draait.
Tegelijkertijd laat het onderzoek zien dat consumenten bewuster omgaan met hun keuzes: minder impulsief en meer doordacht. In plaats van haastige aankopen en overbodige cadeaus, kiezen mensen vaker voor overzicht en planning. De focus ligt dit jaar duidelijk op het vinden van een passend cadeau binnen een beperkter budget.

Copyright Wensenlijstjes.nl - Trove Group BV | Sitemap